Powrót
Przedszkole Miejskie nr 25 ul.Mościckiego 21, 43-600 Jaworzno e-mail przedszkole25@jaworzno.edu.pl Przedszkole Ekologiczne - czynne od 5.30 do 17.00

SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA DZIECI 5-LETNICH

       

    Temat:  "Zwierzyniec" - podróż do krainy zagadek o zwierzętach egzotycznych

           

Cele ogólne:

  • utrwalenie wiadomości nt. zwierząt egzotycznych,
  • poszerzenie wiadomości dotyczących zwierząt egzotycznych,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • aktywizowanie myślenia dzieci na podstawie zagadek,
  • doskonalenie wymowy dzieci (rozpoznawanie dźwięków, gimnastyka narządów mowy)
  • doskonalenie percepcji wzrokowej,
  • doskonalenie umiejętności śpiewania piosenek,
  • rozwijanie umiejętności wyrażenia muzyki ruchem,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • sprzyjanie podnoszeniu własnej wartości dziecka,

         

   Cele operacyjne (dziecko):

  • potrafi przenieś się w wyobraźni w inne miejsce,
  • zna niektóre zwierzęta egzotyczne (lew, małpa, żyrafa, słoń),
  • składa w całość pocięty obrazek,
  • śpiewa piosenkę,
  • ilustruje ruchem treść piosenki,
  • potrafi przeanalizować tekst zagadki, podać jej rozwiązanie,
  • rozwija wyobraźnię,
  • przejawia inwencję twórczą,
  • zgodnie współdziała w grupie, wykonując powierzone mu zadania,
  • zna zasady zabawy ruchowej, aktywnie w niej uczestniczy, dba o bezpieczeństwo swoje i innych,
  • rozpoznaje odgłosy zwierząt egzotycznych (lew, małpa, słoń, foka)

         

   Metody:

  • słowna
  • czynna
  • oglądowa

 

Obszar edukacji: Ja i przyroda, Myślę, mówię, czytam i przygotowuję się do pisania, Ja i sztuka: muzyka.

         

   Formy:

  • zbiorowa,
  • grupowa,
  • indywidualna.

 

Środki wspomagające działanie: ilustracje przedstawiające dzikie zwierzęta (małpa, lew, słoń, żyrafa), karty pracy dla każdego dziecka (pocięty obrazek), płyta CD z nagraniem odgłosów zwierząt, piosenki "Dżungla", bębenek, emblematy "Małego znawcy zwierząt egzotycznych" dla każdego dziecka.

         

   Przebieg zajęcia:

  1. "Podniebny lot" - zabawa ruchowa. Podróż do krainy zadań i zagadek związanych ze zwierzętami egzotycznymi. Dzieci wykonują ruchy imitujące podróż samolotem. I tak:

    • wsiadają do samolotu - podnoszą najpierw prawą, potem lewą nogę i siadają w kręgu,
    • zapinają pasy - krzyżują ręce na ramionach,
    • włączają silnik samolotu - raz prawą, raz lewą rękę wyciągają przed siebie i cofają,
    • obserwują chmury za oknem - przykładają ręce do oczu tworząc lornetkę, patrzą naprzemiennie raz w prawo, raz w lewo,
    • lecą - rozkładają ręce na boki i poruszają się swobodnie po sali.

  2. Powitanie dzieci w "Zwierzyńcu" - krainie zadań i zagadek. Dzieci zapoznają się z programem podróży (wytyczone w sali miejsca (stacje) ponumerowane od 1 do 6). Tworzą pociąg i jedziemy do pierwszej stacji.
  3. Stacja 1
    "Jakie to zwierzę?" - rozwiązywanie zagadek słownych. Po odgadnięciu zagadki, nauczyciel odkrywa ilustrację zwierzęcia.

    Choć przypomina człowieka
    Na drzewo chętnie ucieka
    Banany zjada łapczywie
    I wrzeszczy przeraźliwie     (małpa)




    Wielkie łapy
    Wielka głowa
    Wokół głowy grzywa płowa
    Kłopot musi mieć prawdziwy
    Z uczesanej takiej grzywy     (lew)



    Jest szary, powolny i wielki
    I uszy ma w kształcie wachlarzy,
    Ma trąbę i ogon z pędzelkiem
    Je dużo i dużo też waży     (słoń)




    Zagadka dla chętnych dzieci:

    Wśród zwierząt najdłuższą ma szyję
    Więc pewno nie często ją myje
    Na sierści ma plamy wzorzyste,
    Wprost z drzewa zrywa liście soczyste      (żyrafa)


    Poznanie wyglądu żyrafy i jej cech charakterystycznych. Podanie przez nauczyciela kilku ciekawostek nt. prezentowanego zwierzęcia.

    Stacja 2
    "Jesteście zwierzątkami" - zabawa ruchowa. Nauczyciel uderza w "zaczarowany bęben" i podaje polecenia: jesteście "sennym misiem", "groźnym lwem", "ciężkim słoniem", "skocznym kangurem", "wesołą małpką" ( "Zabawa małpek" - dzieci dobierają się w pary. Małpki bawią się, głaszczą, przytulają, głaskają, uderzają w dłonie, posyłają całuski). (Nauczyciel podczas zabawy, zachęca dzieci do wykonywania ćwiczeń narządów mowy i tak: lew - ziewa, miś - wyjada językiem miód, małpki - robią minki, posyłają całuski).

    Stacja 3
    "Dźwięki" - zadaniem dzieci jest odgadnięcie odgłosów dzikich zwierząt (lew, małpa, słoń, foka) - płyta CD z odgłosami zwierząt.

    Stacja 4
    "Zwierzęta egzotyczne" - układanie puzzli. Każde dziecko otrzymuje kopertę z pociętym obrazkiem (praca na poziomach - ilość części dostosowana do indywidualnych możliwości dziecka). Jego zadaniem jest ułożyć obrazek z części, nazwać zwierzę i dokończyć zdanie rozpoczęte przez nauczyciela np. "Lew jest....", "Słoń jest..." itd.

    Stacja 5
    "Piosenka" - zadaniem dzieci jest zaśpiewanie znanej dzieciom piosenki "Dżungla". Zabawa ilustracyjna przy piosence.

    Stacja 6
    "Nagroda" - rozdanie emblematów "Małego znawcy zwierząt egzotycznych".

  4. "Powrót do domu" - zabawa ruchowa "Samolot".

  5. Oprac. mgr Urszula Szkółka